Sabah Kahvesi'nde bugün Arjantin'e seyahat ediyor ve ritmin kralı Juan d'Arienzo'dan "El Ultimo Café" yani "Son Kahve"ye kulak veriyoruz.
Merhaba,
Hepinize günaydın.
Kahvelerinizi aldıysanız Sabah Kahvesi başlıyor. Bu sabah kahvemizi Arjantin'de yudumlayacağız. Eh Arjantin'e gidince de tango olmazsa olmaz. Tango dendiğinde de ritmin kralına, Juan d'Arienzo'dan El Rey del Compás'a kulak vereceğiz bu sabah. 1900 yılında Buenos Aires'te doğan orkestra şefi, keman virtüözü d'Arienzo 1976 yılında aramızdan ayrıldı. İtalyan göçmeni bir ailenin çocuğuydu. Grubuyla yüzlerce kayıt yaptı.
Radyo performansları ile efsaneleştiler
1935 yılı d'Arienzo'nun kariyerindeki dönüm noktası diyebiliriz. Bunun nedeni ise kurduğu orkestraya Rodolfo Biagi'nin piyanist olarak dahil olması. Rodolfo Biagi o zamanlar Carlos Gardel'e bazı kayıtlarda eşlik etmiş, aynı zamanda Pacho, Juan Canaro ve Juan Guido ile çalışmış çok deneyimli bir piyanistti. Biagi o zamanlar benimsenmiş olan 4/8′lik ritmi tangonun primitif zamanlarını hızlı 2/4′lük ritme çevirerek bu orkestraya ve tango müziğine tam anlamı ile imzasını attı.
1936 yılında Juan d'Arienzo henüz 35 yaşındayken, Julio de Caro'nun tam zıttında geliştirdiği tarzı ile inanılmaz bir üne sahip oldu. O'nun bu gelişiminde en önemli etken Pablo Osvaldo Valle'nin d'Arienzo'yu henüz 24 yaşındayken, El Mundo Radyosu'na götürmesi. Radyoda performansı yapmak için efsane bir ekip topladı: Piyanoda Ángel d'Agostino, bandoneónlarda Ernesto Bianchi ve Ennio Bolognini, kemanda Juan d'Arienzo. Radyo performansları ile efsaneleştiler.
Hâlâ milongalarda d'Arienzo tandaları dansçıları heyecanlandırır. Müziğindeki güçlü ritim, dansçılar için cezbedicidir. Aynı zamanda mükemmel milongalar ve harika valsler kaydetmiştir. Tangonun efsane vokalleri ile çalışma fırsatı bulmuştur.
3 önemli olay
1976 yılında vefat ettiğinde, Arjantin Buenos Aires'teki La Chacarita Mezarlığı'na defnedildi.
Hakkında 3 önemli olaydan bahsetmezsem olmaz. İlki Rodolfo Biagi'yi "bir orkestrada iki yıldız olmaz" diyip kendi orkestrasını kurmaya "teşvik" etmesi. İkincisi döneminin diğer büyük ismi olan Carlos Di Sarli ile rekabeti. Bu rekabet o dönem tango orkestralarının gelişmesine büyük katkı sunmuştur. Tabii Di Sarli'yi "lanetli" ilan edip, çaldığı hiçbir yerde çalmadığını söylemeden geçemeyeceğim.
Son olarak 30'ların ikinci yarısında Jazz Dance çok daha popülerdi, insanlar tangoyu çok yavaş ve sıkıcı buluyordu. Tango salonları kapanmaya başlamıştı. Derken d'Arienzo ortaya çıktı. O zamana kadar görülmemiş bir ritm kullanımıyla akımı tamamen tersine çevirdi. O güne kadar öyle ritmik çalmayan diğer orkestralar 1942 yılına kadar ritmik kayıtlar yaptı.
Kahve başat rolde
Ritmin kralından yeterince bahsettiğimize göre biraz da bugün dinleyeceğimiz kahve şarkısından bahsedelim. 1964 yılından bir kayıt. d'Arienzo orkestrasına vokalde Jorge Valdez eşlik ediyor. Şarkı sözleri Cátulo Castillo'nun. Müzik ise Héctor Stamponi'den. "El Ultimo Café" yani "Son Kahve". Sözlerinde kahveyi bir aşkın şahidi olarak konumluyor. Bir sonbahar akşamı gün batarken kahvesini karıştıran sevgilisini hayal ediyor. Şarkının hüzünlü ve tutkulu temasında kahve başat rolde. "Kahve ile aynı / O aşk, o özlem!" koyu ve tutkulu.
İşte bu kahve şarkısı da böyle.
Şimdi Juan d'Arienzo Orkestrası'ndan "El Ultimo Café" ile Sabah Kahvesi'nin ilk yudumunu alıyoruz.
Muhabbetle...